Tar du vare på deg selv?

I dagens moderne samfunn har vi mennesker det stadig mer travelt. Vi jobber mye, vi følger opp barna våre, vi følger opp de eldre og har vennskap som skal pleies. På toppen av det hele ønsker vi også å  gjøre ting som vi selv liker. En slags enkel form for selvrealisering.

Hvor mye vi klarer kommer an på kapasiteten vår. De fleste har skjønt at kroppen trenger mat, drikke og søvn for å fungere, men hvordan kan vi legge best mulig til rette for en kropp i harmoni som tåler en stressende hverdag over tid?

Det er faktisk slik at hvis du ikke tar vare på deg selv, kan du umulig klare å ta vare på andre. Ser man slikt på det, er det dumt å ikke ta vare på det man har. Det betyr på ingen måte at vi må være ekstreme, men det betyr heller at det kanskje kan være gunstig å reflektere over hvordan man lever.

Kosthold og aktivitet

Svært mange vet kanskje at kosthold og bevegelse har innvirkning på oss som mennesker, men vites det hvor stor betydning det kan ha?

Hvorfor er kosthold så viktig?

– Fordi det er kroppens drivstoff, det er det som gir oss energi som igjen gjør oss i stand til å bevege oss. Et sunt og balansert kosthold vil kunne gi oss langvarig energi, øke konsentrasjonsevnen vår, styrke immunforsvaret og ikke minst forebygge sykdom og overvekt. Da nevner jeg bare en liten brøkdel av de positive aspektene. Så kan man spørre seg hvorfor ikke flere tar hensyn til hva de putter i seg. Her finnes det nok ikke ett svar, men flere. Som den britiske filosofen Francis Bacon sa: «kunnskap er makt». Mine tanker er at svært mange har lite kunnskap på dette området. Hva inneholder maten, hvor mye energi gir den oss, hvordan påvirker den oss, hva er forskjellene på karbohydratene i havregryn og melkesjokolade? Det høres kanskje vanskelig ut, men er egentlig ganske enkelt.

Vi trenger ikke å slutte å spise sjokolade eller drikke brus, men kanskje kan vi justere mengden og frekvensen av det. Alt med måte er det et ordtrykk som heter, dette passer godt inn når vi snakker om kosthold. For det handler jo om å legge forholdene til rette samtidig som vi koser oss, ikke sant?

Hva med aktivitetsbiten?

De aller fleste har hørt at fysisk aktivitet er gunstig, men hvofor?
Regelmessig fysisk aktivitet vil på samme måte som et sunt kosthold kunne øke din kapasitet, gi mer energi, øke overskuddet, forebygge sykdom og styrke immunforsvaret. I tillegg skjer det positive ting inni kroppen: Det er med på å regulere blodsukkeret, senker blodtrykket, forbedrer blodsirkulasjonen og fordøyelsen. Ikke for å glemme at det styrker hjertet vårt, andre muskler, ledd, sener og benvev.  Slitasjen på kroppen kan rett og slett forebygges.

Vi skal heller ikke glemme de psykiske aspektene som også er viktig. Regelmessig fysisk aktivitet kan redusere angstproblematikk, virke positivt på stress og smerter. Det kan til og med være med å bedre humøret ditt. I tillegg kan det bidra til  bedre søvn. Synes du det var mange gevinster? – Det finnes enda flere, uten at vi skal gå inn på alle.

Se for deg en bankkonto, eller helsekonto om du vil. Hver gang du er i fysisk aktivitet setter du dette inn på helsekontoen. På sikt vil kontoen økes (din kapasitet økes), men i motsetning til penger vil du kunne bruke det du har satt inn på helsekontoen ikke bare èn gang, men gang på gang. Ganske lukrativt!

Så hvis du ønsker å være i stand til å ta vare på andre, følge opp barna dine, pleie vennskap og i tillegg ha energi til noe du selv liker?

Da vil jeg påpeke at mange bekker små fort kan bli en stor elv. Med det mener jeg at mange små endringer vil kunne få en stor betydning for deg til slutt.

Så hvorfor ikke starte i det små og begynne å ta vare på deg selv i større grad?

Skrevet av:

Børge Henriksen, deltaker Propellfabrikken 2019/2020