Det er en første gang for alt, og Propellfabrikken er ingen unntak. For noen uker siden kunne vi gledelig ønske 26 nye propeller velkommen, 13 i Narvikregionen og 13 i Harstadregionen. Tenk at vi er så heldige å få lov til å jobbe med konseptet vårt flere steder i landsdelen vi brenner så sterkt for.

At engasjementet er der, ønsket om å lære om regionen og landsdelen sin, for så å bruke dette til å påvirke viktige prosesser og beslutninger er det ingen tvil om. At også noen ønsker å gjøre noe med dagens situasjon og ikke overlate ansvaret til andre gir oss en god dose motivasjon og inspirasjon. Propellfabrikken kan lage en arena, en plass for unge til å kunne bruke stemmen sin og vise at de er relevante i mange sammenhenger i regionens utvikling. Det skal ikke lenger være en unnskyldning for valgkomiteer at de ikke vet av noen unge kompetente styrekandidater, eller at samtlige foredragsholdere på en konferanse er over 50 år og gjerne menn. Det skal heller ikke være greit at de unge selv ikke har et forhold til ansvaret de har om å være relevant, eller at det enkleste valget skal være å flytte herfra, eller ikke komme tilbake etter endt studie.

På Propellfabrikken 2019s første samling var tema kreativitet og innovasjon. Først og fremst var målet at deltakerne skulle lære mer om kreative prosesser, og hvordan man plukker ut de beste ideene og gjennomfører dem. Vi hadde gjort klart tre påstander i forkant, som de skulle bruke som case.

Hvordan kan vi forbedre unge menneskers påvirkningskraft i regionen?

Hvordan kan vi endre misforståelser og forbedre omdømmet til regionen hos resten av befolkningen?

Flertallet i lokale styrer er over 50 år. Hvordan kan vi få en bredere representasjon fra flere aldersgrupper (senke gjennomsnittsalderen)? Hva skal til?

Svarene som kom fra gruppene hjelper oss videre i vår utvikling av Propellfabrikken og Propellnettverket, og en del ideer sender vi videre til de riktige aktørene. Vi gleder oss til fortsettelsen og samling 2 i november nærmer seg med stormskritt. Da skal vi til Ibestad og Gratangen med identitet, stolthet og formidlingsevne som hovedtema.

Propellhilsen fra hele teamet: Silje, Nina og Bjørn 🙂